با صدای بلند ترانه خواننده حمید عسکری

با صدای بلند: ترانه خواننده حمید عسکری اینستاگرام اینستاگرام حمید عسکری پست حمید عسکری جشن تولد پسر خواننده معروف جشن تولد کارن

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی جهت وزارت نیرو در دولت دوازدهم ، حبیب‌الله بیطرف&quot، اعلام برنامه‌های &quot

حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی رییس‌‎جمهور به عنوان وزیر نیروی دولت دوازدهم، برنامه‌های خود را جهت وزارت نیرو اعلام کرد.

جهت وزارت نیرو در دولت دوازدهم ، حبیب‌الله بیطرف&quot، اعلام برنامه‌های &quot

اعلام برنامه های "حبیب الله بیطرف" جهت وزارت نیرو در دولت دوازدهم

عبارات مهم : منابع

حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی رییس ‎جمهور به عنوان وزیر نیروی دولت دوازدهم، برنامه های خود را جهت وزارت نیرو اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، مهندس “حبیب الله بیطرف” که به عنوان وزیر منتخب دولت جهت وزارت نیرو به مجلس معرفی شده است هست، برنامه وزارت نیرو در دولت دوازدهم را اعلام کرد که به شرح زیر است:

جهت وزارت نیرو در دولت دوازدهم ، حبیب‌الله بیطرف&quot، اعلام برنامه‌های &quot

اکنون که حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با اکثریت قاطع آرای ملت شریف و فهیم کشور عزیزمان ایران جهت دومین دوره به عنوان مدیر جمهور اسلامی کشور عزیزمان ایران گزینش شده است اند و کابینه خود را جهت اخذ رای اعتماد و شروع دوره تازه در مدیریت اجرائی کشور به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده اند، بدهید وسیله برنامه پیشنهادی نامزد وزارت نیرو که بر اساس اسناد اوج دستی از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برنامه مدون رياست جمهوري براي دولت دوازدهم و با عنایت به ماموریت های وزارت نیرو تنظیم شده است هست، در قالب چهار فصل تقدیم می شود.

فصل اول «اصول، اهداف و راهبردهای کلان»

حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی رییس‌‎جمهور به عنوان وزیر نیروی دولت دوازدهم، برنامه‌های خود را جهت وزارت نیرو اعلام کرد.

1-1) اصول حاکم بر برنامه

وزارت نیرو به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، نظارت و همچنین تدوین ضوابط و مقررات، فعالیت های خود را در چارچوب اهداف و چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و با تاکید بر اصول و ارزش های انقلاب اسلامی و متکی به ظرفیت های گسترده کشور با رعایت و گسترش اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی به انجام می رساند. در ایفای این ماموریت ها، رعایت استانداردها و معیارهای پذیرفته شده است ی ملی و همچنین حقوق و رضایت آحاد جامعه مورد تاکید هست. بر همین اساس، برنامه تقدیمی بر التزام به اصول زیر متکی است:

– تعهد نسبت به مطالبات مردم و به کارگیری همه ی استعدادها و توانمندی خود در ایفای مسئولیت.

جهت وزارت نیرو در دولت دوازدهم ، حبیب‌الله بیطرف&quot، اعلام برنامه‌های &quot

– پایبندی به آموزه های دینی و اخلاقی و رعایت اخلاق حرفه ای در عرصه ی مدیریت و فعالیت های اجرائی

– تعهد نسبت به تقدم منافع ملی و مصالح کشور بر منافع بخشی و گروهی

حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی رییس‌‎جمهور به عنوان وزیر نیروی دولت دوازدهم، برنامه‌های خود را جهت وزارت نیرو اعلام کرد.

– تقدم کلان نگری بر نگرش کوتاه مدت و همکاری در توانمند سازی همه بخش ها

– رعایت حقوق شهروندی و تلاش جهت بهره گیری از نهادهای مدنی مرتبط با فعالیت های وزارت نیرو و جلب همکاری آنان در صنعت آب و برق

جهت وزارت نیرو در دولت دوازدهم ، حبیب‌الله بیطرف&quot، اعلام برنامه‌های &quot

– صداقت و صراحت در برخورد با مردم و نمایندگان آنها و توجه به نیازهای عامه، داشتن روحیه انتقاد پذیری و بهره گیری از دیدگاههای کارشناسانه

– پاسخگو کردن واحدهای زیرمجموعه در برابر مردم با اصل قرار دادن رضایت مشترکین و ذی نفعان

– اصلاح ساختار اداری و کارامد کردن آن، ارتقاء انضباط و سلامت اداری

– ساماندهی و ارتقای مدیریت مبتنی بر شایسته سالاری

– ارزش گذاری به سرمایه های انسانی و بهره گیری موثر از آراء و اندیشه های تخصصی

– تعامل و همکاری سازنده با سایر دستگاهها و حضور فعال در تصمیم گیری های ملی

– تلاش جهت استفاده بهینه از ظرفیت های ملی، منابع و اموال عمومی

– تلاش جهت ارتقای شفافیت و مقابله با فساد اداری

– استفاده موثر از توانمندی های تخصصی زنان و جوانان در مناصب مدیریتی

– ایجاد وقت برابر جهت فعالین شخصی و دولتی در صنعت آب و برق

1-2) نظر های کلی

وزارت نیرو بر این باور است که حصول اطمینان از ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری به منظور ارائه خدمات گسترده، پیوسته و مستمر تأمین آب، برق و جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به آحاد جمعیت کشور به صورت مطمئن و اقتصادی با رعایت ملاحظات زیست محیطی، به عنوان ماموریت مهم این وزارت، نقش تعیین کننده ای در توسعه پایدار و اصلاح مستمر کیفیت و رفاه زندگی مردم دارد. کیفیت و پایداری ارائه این خدمات، تاثیر بسزایی بر دستاوردهای سایر بخش ها از جمله کشاورزی، مسکن، صنعت، خدمات، بهداشت، امنیت و محیط زیست دارد.

وزارت نیرو با تمرکز بر انجام مطلوب امور حاکمیتی و کم کردن تصدی گری، به گونه ای نسبت به ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری اقدام می نماید تا انجام فعالیت های تصدی با محوریت بخش شخصی صورت پذیرد.

در راستای دستیابی به اهداف چشم انداز و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، وزارت نیرو در صدد است با تقویت روحیه و رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، وقت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون نگر، نسبت به مدیریت عرضه و تقاضای آب، برق، انرژی، خدمات آب و فاضلاب و همچنین ارتقای سطح آموزش، پژوهش و فناوری و بسترسازی توسعه بازار کالا و خدمات صنعت آب و برق اقدام نماید.

وزارت نیرو با تاکید بر ضرورت ارتقای منزلت اجتماعی روستائیان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی، با ایجاد زیرساخت های تامین آب و برق، به شکوفایی و پیشرفت عدالت محور روستاها کمک می نماید.

وزارت نیرو توفیق در انجام ماموریت های فوق را منوط به بهره مندی از منابع انسانی خلاق، حرفه ای و کارآمد و همچنین استفاده از آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی، فناوری و روش های نوین مدیریت و نیز توسعه توانمندی داخلی می داند.

1-3) اهداف کلان

– حصول اطمینان از تامین آب و برق مطمئن و پایدار جهت همه نیازهای کشور

– اصلاح اقتصاد آب و برق به منظور ایجاد تعادل در منابع و مصارف بنگاههای آب و برق و پایداری استمرار ارائه خدمات

– ایجاد و تقویت زیرساخت های اعمال حاکمیت با تاکید بر استقرار نظام صلاحیت حرفه ای، تنظیم مقررات و استانداردهای ارائه خدمات، استقرار سیستم های پایش و نظارت بر فعالیت بنگاههای تامین و عرضه آب و برق

– اصلاح محیط کسب و کار و گسترش و تسهیل حضور بخش شخصی و تعاونی در فعالیت های صنعت آب و برق

– ارتقای حکمرانی و بهره وری آب از طریق استقرار مدیریت بهم پیوسته منابع آب مبتنی بر مدیریت تقاضا در سطح ملی، حوضه های آبریز و محلی با رعایت اصول توسعه پایدار، آمایش سرزمین و هماهنگی متقابل بین سرمایه های متفاوت اجتماعی،اقتصادی، زیست محیطی با همکاری موثر ذینفعان و ذیمدخلان

– ارتقای تاب آوری شبکه برق کشور با تمرکز بر اصلاح بهره وری توام عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی، مدیریت تقاضا و بهره برداری موثر از ظرفیت مبادلات منطقه ای انرژی

– گسترش و ارتقای سطح پژوهش، فناوری و نوآوری با تاکید بر تقویت توان ساخت داخل.

1-4) راهبردهای کلیدی

– بهره گیری موثر از ظرفیت ها و ابزارهای نوین بازارهای مالی و سرمایه به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز

– جهت دهی منابع عمومی جهت تسهیل تامین منابع مالی و پوشش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی، سرمایه گذاری در فعالیت های خاص (آب روستایی و …).

– گسترش بازار رقابتی و اصلاح ساختار تعرفه ها به منظور استمرار ارائه خدمات و تقویت اقتصاد آب و برق با رعایت ملاحظات قشرهای آسیب پذیر

– تاکید بر فعالیت های نرم افزاری به منظور تقویت رویکرد مدیریت تقاضا جهت تضمین تحقق اهداف امنیت عرضه آب و انرژی

– اتکای به منابع انسانی توانمند، خلاق و حرفه ای جهت ایفای ماموریت های کلیدی وزارت نیرو با تمرکز بر نیروهای جوان

– گسترش پژوهش های کاربردی و نوآوری در فناوری ساخت داخل جهت حداکثر سازی بهره برداری از زنجیره ارزش تولید انرژی از منابع انرژی تجدیدپذیر

– بهره برداری از ظرفیت های دیپلماتیک و نظام حقوقی بین الملل به منظور حداکثر سازی منافع ملی در امور آب و انرژی

– استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی جهت زیاد کردن بازده نیروگاه ها، کم کردن تلفات انرژی، توسعه منابع انرژی تجدید شونده و بهینه سازی مصرف.  

فصل دوم : بخش آب و آبفا

2-1) سیمای بخش

اکنون میانگین بارندگی درازمدت سالیانه کشور حدود 242.3 میلی متر برآورد شده است که کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی است.

کشور ما به علت قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا و با ادامه روند موجود در استفاده از آب، بحران آب را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد.

از طرفی مقایسه میزان بارش ها در مقاطع زمانی متفاوت حاکی از آن است که میانگین 17ساله (219 میلی متر) و نیز 9 ساله اخیر (207 میلی متر) کم کردن محسوسی نسبت به میانگین درازمدت و 31 ساله (255 میلی متر) داشته است.

بدین ترتیب در سال های اخیر میزان آب تجدیدشونده در اثر کم کردن بارش، زیاد کردن تبخیر، عوض کردن الگوی بارش (شدت-مدت- فراوانی) و نیز عوض کردن نوع بارش ها و درمجموع در اثر بروز پدیده عوض کردن اقلیم،کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

بررسی ها نشان می دهد که میانگین درازمدت منابع آب تجدیدشونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب در سال به 116 میلیارد مترمکعب رسیده و حدود 14 میلیارد مترمکعب کم کردن داشته است.

براساس نتیجه های بهنگام سازی طرح جامع آب کشور، میزان مصرف آب کشور حدود 100 میلیارد مترمکعب است که 40 درصد آن از منابع آب سطحی و 60 درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین می شود. از این میزان حدود 90 درصد در بخش کشاورزی، 8 درصد در بخش شرب و 2 درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به 116میلیارد مترمکعب منابع آب تجدیدشونده درازمدت، 86 درصد از منابع آب تجدیدشونده کشور مصرف می شود که با سقف شاخص 60 درصد تعیین شده است جهت کشور، فاصله معنی داری دارد. همچنین میزان سرانه آب تجدیدشونده کشور نیز از 6850 مترمکعب در سال 1335، به 1450 مترمکعب در سال 1395 رسیده است که با آینده نگری جمعیت 106 میلیون نفری در سال 1420، این سرانه به 1100 مترمکعب کم کردن خواهد یافت.

منابع آب زیرزمینی به عنوان منابع آب استراتژیک کشور (تامین کننده 57 درصد آب شرب شهری، 83 درصد آب شرب روستایی، 63 درصد آب صنعت و خدمات و 52 درصد آب کشاورزی) دچار پرسشها عدیده هست؛ به گونه ای که اکنون از 609 محدوده مطالعاتی کشور، تنها 227 محدوده آزاد بوده و 357 محدوده به لحاظ بهره برداری، در شرایط ممنوعه و بحرانی قرار دارند و بقیه 25 محدوده نیز فاقد پتانسیل قابل توجه است.

همچنین اغلب محدوده های بزرگ و مطلوب و بااهمیت از نظر کمیت و کیفیت منابع آب زیرزمینی، از بین رفته است به گونه ای که حدود 78 درصد محدوده های مذکور در محدوده ممنوعه قرار دارند.

برداشت بی رویه از این منابع موجب شده است است این منابع با افت شدید روبرو شده است و از حجم ذخایر استراتژیک، بالغ بر 120 میلیارد مترمکعب از ظرفیت تعادلی، اضافه برداشت انجام شده است است.

آب موردنیاز شرب و بهداشت به علت حساسیت کمی و کیفی آن، همواره جزو دغدغه های مهم دولت ها بوده هست. براساس آخرین اطلاعات، جمعیت زیرپوشش شبکه آب شهری به 99.3 درصد و جمعیت روستایی زیرپوشش شبکه آب شرب به حدود 80 درصد رسیده هست. جمعیت شهری زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب نیز حدود 47 درصد است.

ورود فزاینده فاضلاب های انسانی، پساب های صنعتی و زهاب های کشاورزی به رودخانه ها، تالاب ها، سواحل و آبهای ساحلی باعث زیاد کردن مواد مغذی و آلاینده ها در این محیط ها شده است است.

تخلیه بی رویه فاضلاب های انسانی و پساب های صنعتی به چاه های جذبی و آبهای سطحی در مناطق مسکونی و و واحدهای صنعتی باعث زیاد کردن عنصرهای و ترکیبات مضر بیش از حد استانداردهای زیست محیطی شده است است.

اختلاف زیاد میان هزینه تمام شده است و تعرفه های تکلیفی موجب شده است است همه شرکت های زیرمجموعه با مسئله کمبود منابع مالی جهت سرمایه گذاری و هزینه های مورد نیاز جهت تعمیر و نگهداری مواجه شوند.

در بخش آب شرب نسبت تعرفه آب به هزینه تمام شده است 43 درصد بوده و این امر در بخش آب سطحی در کشاورزی کمتر از 1 درصد و در بخش آب زیرزمینی نیز میزان دریافتی از بخش کشاورزی صفر است.

در حال حاضر تاسیسات بسیاری از جمله؛ 370 سد با ظرفیت آب تنظیمی بالغ بر 37میلیارد مترمکعب و بالغ بر 2میلیون و 200 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی جهت ارتقای بازده انتقال آب و توسعه کشاورزی ساخته شده است است.

2-2) چالش ها وراهبردها

الف- چالش ها

– تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‏ها

– فقدان آمایش سرزمین و سیاست گذاری کلان جهت توسعه کشور

– عدم استقرار حکمرانی پایدار آب از طریق استقرار مدیریت بهم پیوسته منابع آب

– کم کردن سهم سرانه منابع آب تجدید شونده

– اوضاع بحرانی منابع آب زیرزمینی و وجود اضافه برداشت تجمعی بیش از 120 میلیارد مترمکعب

– پرسشها زیست محیطی پیکره های آبی و آلودگی منابع آب

– ترکیب نامناسب ساختار مصرف آب در بخش های متفاوت و بهره وری پایین آن

– کمبود منابع مالی جهت تأمین آب شرب شهرها و روستاهای کشور

– عدم تعادل در منابع و مصارف بنگاههای بخش آب به علت عدم نگرش اقتصادی به آب

– تعدد پروژه های نیمه تمام و طولانی شدن دوره ساخت و معطل ماندن سرمایه گذاری های انجام شده

– فقدان همکاری فراگیر ذی نفعان و ذی مدخلان در مدیریت منابع و تأسیسات آبی

– ضعف در ایجاد سامانه های منسجم تهیه آمار و اطلاعات در منابع و مصارف آب

ب- راهبردها

– استقرار حکمرانی خوب براساس اصول و فرآیند مدیریت بهم پیوسته منابع آب مبتنی بر مدیریت تقاضا در سطح ملی، حوضه های آبریز و محلی، ایجاد و توسعة نهادها و تشکل های مردمی

– استقرار نظام بهره برداری بهینه با تأکید بر پایداری منابع طبیعی و محیط زیست و تعادل بخشی در عرضه و تقاضای آب و پایش دقیق و بهنگام کمی و کیفی منابع و مصارف آب

– ارزش گذاری اقتصادی آب با رعایت ملاحظات اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی در تمامی بخش های مصرف به منظور ارتقای بهره وری در کل تناوب تولید و مصرف آب

– ایجاد و استقرار نهاد تنظیم مقررات و ساماندهی و توسعه بازارهای محلی آب

– پیگیری ساماندهی سکونت گاه ها و فعالیت های صنعتی، کشاورزی، زیربنایی و خدماتی براساس توان اکولوژیکی حوضه های آبریز

– ارتقای بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب با همکاری و همکاری مصرف کنندگان جهت دستیابی به توسعه پایدار

– استقرار نظام مدیریت کیفی منابع آب و ارتقای کیفیت آن با تأکید بر پیشگیری از آلودگی منابع آب

توسعه بهره برداری از آب های غیرمتعارف بارعایت ملاحظات زیست محیطی

– ساماندهی کمی و کیفی زهاب های کشاورزی و توسعه سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب کلیه بخش های مصرف و بازچرخانی و استفاده مجدد از این منابع

توسعه همکاری و سرمایه گذاری بخش شخصی در طرح های آب و فاضلاب

– ارتقای همکاری بهره برداران و ذینفعان در مدیریت منابع آب و تأسیسات آبی

2-3) برنامه ها

– استمرار اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی

– تسریع در اجرا و تکمیل برنامه مهارآبهای مرزی

– اولویت بندی، ساخت و تکمیل طرح های تامین آب و شبکه های آبیاری و زهکشی به خاص در اراضی پایاب سدهای دردست بهره برداری

برنامه ریزی جهت تأمین حقابه زیست محیطی تالاب های کشور با همکاری سایر دستگاه های مسئول

– ارتقای شاخص بهره مندی آحاد جامعه از خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب

– اجرای برنامه های جلوگیری ازآلودگی منابع آب و ارتقای شاخص های کیفی آن

– تامین پایدارآب شرب شهرها و روستاها به لحاظ کمی و کیفی

توسعه استفاده از منابع آب غیرمتعارف بخصوص شیرین سازی (نمک زدایی) آب های شور دریا

– ساماندهی وحفاظت از بستر و حریم رودخانه ها، تالاب هاو سواحل

– تثبیت حقابه های کشور ازآبهای مرزی و مشترک

– همکاری درتهیه و اجرای برنامه های ملی سازگاری با عوض کردن اقلیم

– اصلاح ساختار اقتصاد آب کشور

– استقرار نظام حسابداری ملی آب

توسعه تحقیقات، پژوهش های کاربردی و استفاده از فناوری های نوین

– ارتقای همکاری بهره برداران در مدیریت منابع و تأسیسات آبی

رديف عنوان هدف مقدار تا سال 1400 واحد
1 احياء و تعادل بخشي منابع آب زيرزميني کاهش برداشت از منابع زيرزميني 8 ميليارد مترمکعب
2 مهار آبهاي مرزي مهار و تنظیم آب 1.5 ميليارد مترمکعب
احداث شبکه آبياري و زهکشي 100 هزارهکتار
3 مهار آبهای غیرمرزی مهار و تنظیم آب 1.4 ميليارد مترمکعب
4 احداث شبکه آبياري و زهکشي 300 هزارهکتار
5 احداث سامانه های فاضلاب افزايش جمعيت تحت پوشش شبکه جمع آوري، تصفيه و بازچرخانی فاضلاب در کشور 55 درصد
6 افزایش ظرفیت آبرساني تأمين پايدار آب شرب شهرها و روستاها 1.2 ميليارد مترمکعب
7 استفاده از منابع آب غيرمتعارف بخصوص شيرين سازي (نمک زدايي) آب هاي شور دريا افزایش منابع آب تجدید پذیر کشور 300 ميليون مترمکعب
8 ساماندهي و حفاظت از رودخانه ها، تالاب ها و سواحل مطالعات تعيين حد بستر و حريم رودخانه ها 24000 کيلومتر
مطالعات تعيين حد بستر و حريم سواحل دريا، درياچه ها و تالاب ها 3600
اجراي عمليات ساماندهي رودخانه ها 500
فصل سوم: بخش برق و انرژی

3-1) سیمای بخش

صنعت برق کشور عزیزمان ایران به عنوان صنعت زیربنایی در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با ایجاد زیرساخت-های لازم، نقش ارزنده و اساسی در توسعه کشور داشته و بسترهای مورد نیاز جهت پویایی و رشد کشور را فراهم کرده هست. درحال حاضر این صنعت با تحت پوشش قرار دادن 100 درصد جمعیت شهری و بیش از 99 درصد جمعیت روستایی، گسترده ترین خدمت را به مردم شریف کشور عزیزمان ایران ارائه می دهد.

این بخش مبتنی بر توسعه توانمندی های داخلی از اوضاع خوبی در مقایسه با سایر بخشهای کشور برخوردار هست. همچنین دارای جایگاه ممتاز بین المللی هست. صنعت برق کشور عزیزمان ایران با تکیه بر توانمندی های داخلی از جایگاه چهاردهم در سطح جهانی و جایگاه اول در منطقه برخوردار هست. با وجود بیش از 77 هزار مگاوات ظرفیت راه اندازی شده است نیروگاهی، 123 هزار کیلومتر شبکه انتقال و فوق توزیع، 327 هزار مگاولت آمپر ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع، 657 هزار ترانسفورماتور توزیع، 770 هزار کیلومتر شبکه فشار میانگین و فشار ضعیف، حدود 34 میلیون یکسان برق با توجه به رشد مستمر مصرف برق، این صنعت نیاز به برنامه های دقیق، سرمایه گذاری و پی گیری مستمر دارد.

تولید انرژی الکتریکی به میزان 289 میلیارد کیلووات ساعت در سال 1395 و تامین اوج بار 55400 مگاوات در تابستان سال 1396 بخشی از عملکرد صنعت برق را مشمول بر می شود.

در طول سال های اخیر برنامه های کم کردن تلفات انرژی الکتریکی و مدیریت مصرف اجرا شده است است.

در حال حاضر جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران جزو معدود کشورهایی است که دارای فناوری ساخت انواع نیروگاهها هست. در عین حال 100 درصد تجهیزات توزیع نیروی برق و بیش از 95 درصد تجهیزات انتقال و فوق توزیع به وسیله صنعت گران داخلی تولید می شود.

در راستای اصلاح محیط کسب و کار، ضمن اجرای برنامه تجدید ساختار صنعت برق و ایجاد محیط رقابتی، امکان دسترسی باز به شبکه فراهم شده است و با شکل گیری بورس برق، امکان خرید و فروش رقابتی برق ایجاد شده است است.

جهت گیری های مهم صنعت برق، تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز کشور جهت مصارف متفاوت براساس برنامه های راهبردی وزارت نیرو هست. همچنین ایجاد مسابقه بین سرمایه گذاران بخش خصوصی، خودکفایی در طراحی، ارتقای تکنولوژی، بهره وری اقتصادی، زیاد کردن سطح پایداری و توانایی اطمینان در شبکه های برق و ارتقا در مؤسسات توسعه ای صنعت برق از دیگر برنامه هایی است که در سالهای اخیر از سوی عاملان این صنعت زیربنایی و منحصر به فرد با جدیت دنبال می شود.

3-2) چالش ها و راهبردها

الف- چالش ها:

– رشد مصرف برق و بالابودن شدت مصرف انرژی

– زیاد کردن انتظارات مردم و مسئولین از صنعت برق

– عدم اصلاح تعرفه فروش انرژی و انشعاب برق متناسب با قیمت تورم در سنوات گذشته

– عدم پرداخت ما به التفاوت قیمت تمام شده است انرژی برق و انشعاب و فروش تکلیفی مطابق قانون حمایت از صنعت برق

– عدم تخصیص منابع عمومی جهت ایجاد زیرساختهای مورد نیاز در شبکه انتقال و فوق توزیع

– انباشت حجم بدهی های صنعت برق به تولید کنندگان بخش شخصی برق، پیمانکاران و تولید کنندگان تجهیزات و بانکها به میزان بیش از 30 هزار میلیارد تومان.

– فقدان بستر مورد نیاز جهت استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون برطرف موانع تولید مسابقه پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

– کارکرد پایین نیروگاه ها و تلفات انرژی برق

ب- راهبردها

توسعه بازارهای رقابتی و زیاد کردن معاملات در بورس انرژی و گسترش سهم معاملات دو جانبه برق در بازار

توسعه ارتباطات شبکه برق کشور عزیزمان ایران با کشورهای همسایه مطابق استانداردهای بین المللی با نشانه گسترش مبادلات و صادرات انرژی برق

– احداث نیروگاه های تجدید پذیر و برق آبی کوچک به وسیله بخش خصوصی

– زیاد کردن صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات مرتبط با صنعت برق

توسعه نیروگاه های تولید پراکنده (DG, CHP, CCHP)

– زیاد کردن ظرفیت نیروگاهی با استفاده از تکنولوژی توربین های کلاسF و بالاتر

– زیاد کردن ضریب بار شبکه برق کشور

– حمایت موثر از تولید داخل بویژه در حوزه تجهیزات نیروگاههای تجدیدپذیر، پستهای GIS، رله ها و سایر تجهیزات مورد نیاز پستها و نیروگاه ها

– ایجاد نهاد تنظیم مقررات بخش برق به منظور اصلاح فضای کسب و کار و تعادل بخشی در منابع و مصارف

– بازآرایی شبکه برق کشور با نشانه کم کردن تلفات و اصلاح کارکرد و هوشمندسازی شبکه

3-3) برنامه ها و اهداف کمی

مدیریت اقتصاد برق، کم کردن تصدی گری و چابکسازی، زیاد کردن بهره وری و توسعه زیرساختهای موردنیاز در بخش های تولید، انتقال و توزیع از محورهای مهم این برنامه است که در قالب یازده زیر برنامه به شرح ذیل قابل پیگیری است.

ـ احداث و بهره برداری از 20000مگاوات ظرفیت تازه تولید برق با رویکرد زیاد کردن بازدهی به همراه شبکه موردنیاز

ـ زیاد کردن ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر به 4000 مگاوات در کشور

توسعه و بهینه سازی شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق کشور در جهت زیاد کردن توانایی اطمینان شبکه برق و امکان تامین برق مطمئن و پایدار

ـ ارتقاء میانگین کارکرد (بازدهی) نیروگاه های حرارتی کشور به حداقل 40 درصد

ـ تک رقمی نمودن تلفات شبکه توزیع برق کشور

ـ اصلاح شاخص های بهره وری و توانایی اطمینان شبکه

ـ توسعه زیرساختهای هوشمندسازی شبکه برق و ایجاد ارزش افزوده از طریق ارائه خدمات مخابراتی و انتقال دیتا

ـ ساماندهی اقتصاد برق و اصلاح فضای کسب و کار در صنعت برق

ـ اصلاح الگوی مصرف و کم کردن شدت مصرف انرژی

– حمایت از سازندگان تجهیزات و پیمانکاران داخلی و توسعه تحقیق و فناوری به منظور ایجاد و رشد مسابقه پذیری در عرصه جهانی

ـ ارتقای مسئولیت های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست

فصل چهارم: بخش مدیریت، منابع انسانی، علم و فناوری و پشتیبانی صنعت

4-1) سیمای بخش

ارایه مستمر خدمات حیاتی و حساس در سطح کشور نیازمند بهره مندی از فناوری ها و نظام های مدیریتی پیشرفته، به روز، متناسب با ظرفیت های بومی، ملی و منابع انسانی توانمند، با انگیزه و کارآمد می باشد. به همین منظور ایجاد زیرساخت ها و بسترهای قانونی مناسب، اجرا و بهره مندی از نتیجه های پروژه های تحقیق و توسعه، برطرف و از بین بردن عوامل بازدارنده کسب و کار فناورانه، جوانگرایی و زیاد کردن اعتماد به منابع انسانی تحصیلکرده و کارآمد، تامین مالی و تجهیز منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح ها و پروژه های اولویت دار از مولفه های مهم در تحقق اهداف وزارت نیرو می باشند.

سازماندهی و آموزش منابع انسانی، ایجاد انگیزه و تعهد کاری، ارتقاء سطح فرهنگ سازمانی و نشاط اداری، ایمنی و سلامت کارکنان، همچنین راهبری برنامه های اصلاح نظام اداری، ارتقاء بهره مندی از فناوری های تازه مدیریتی و توجه جدی به پیاده سازی نظام مدیریت دانش، سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی از رویکردهای مهم وزارت نیرو در دولت دوازدهم است.

وزارت نیرو جهت تحقق ماموریت های خود از ظرفیت های علمی و تخصصی باتجربه از قبیل پژوهشگاه نیرو، موسسه تحقیقات آب، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق و موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت برخوردار بوده و با بهره گیری از توان تولیدی شرکت ها و کارخانجات بزرگ تولیدکننده، مشاوره و پیمانکاری و بیش از 200 شرکت بهره برداری به تامین آب و برق مطمئن اهتمام می ورزد.

وزارت نیرو در برنامه های راهبردی خود، تقویت و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، بهره گیری از مزیت های نسبی و ارتقای سطح و توان رقابتی صادرات در صنعت آب و برق را نشانه قرار داده هست. تقویت تشکل های صنعتی و اجرایی، تعامل و همکاری با تشکل های غیردولتی صادراتی صنعت آب وبرق و زیاد کردن همکاری بخش شخصی از اهم سیاست های این وزارت هست. بنابه گزارش شرکت توسعه تجارت، طی سالهای اخیر وزارت نیرو حائز رتبه برتر در صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور بوده است.

4-2) چالش های عمده

وجود فاصله بین نسلی جهت به عهده گرفتن مسئولیت های سنگین مدیریتی

وجود بروکراسی و مقررات حاکم جهت بهره مندی از خدمات افراد باتجربه بخش غیردولتی

وجود فارغ التحصیلان بدون کار با سطح سواد متفاوت و مدرک یکسان

بی ثباتی منابع مالی جهت سرمایه گذاری های علمی و فناوری

ضعف در به کارگیری گسترده و هوشمند فناوری های نو مرتبط با صنعت و زیاد کردن فاصله کیفی ارایه خدمات در مقایسه با سطح جهانی

آشنایی ناکافی تولیدکنندگان و پیمانکاران و مشاوران صنعت آب و برق به ساز و کارهای صدور خدمات فنی مهندسی و کالا

فقدان کفایت نهادها و موسسات مالی و بانکی و بیمه ای جهت پشتیبانی از صادر کنندگان

رقابتی نبودن محصولات و خدمات و سهولت ارائه آنها در مقایسه با رقبای خارجی

نگاه کوتاه مدت شرکت های فعال در حوزه صادرات و بی توجهی به اهمیت ظرفیت سازی بلندمدت

4-3) راهبردها و رویکردها

با عنایت به اهداف کلان منابع انسانی و توسعه فناوری در سند چشم انداز مشتمل بر ارتقاء دانش و مهارت منابع انسانی، اصلاح شایستگی ها (به خاص در مدیران)، زیاد کردن اعتبارات علمی و فناوری، توسعه پژوهش های کاربردی و فناوری، زیاد کردن خلاقیت و نوآوری و توسعه مدیریت دانش، راهبردهای ذیل ارایه می شود:

– ارتقای توانایی ها و توانمندی های منابع انسانی صنعت آب و برق در قالب استانداردهای شغلی و آموزش و گواهینامه های صلاحیت حرفه ای

– اصلاح شایستگی های مدیران مجموعه وزارت نیرو از طریق آموزش مهارت های مدیریتی و تمرکز بر توانمندسازی مدیران جوان

-ارتقای شبکه علمی نخبگان و متخصصین صنعت آب و برق

– دستیابی به نشانه تخصیص دو درصد از درآمدهای صنعت آب و برق به امر « آموزش» و «تحقیقات و فناوری»

– طراحی و تدوین نقشه راه فناوری های نوین در صنعت آب و برق و انتقال و بومی سازی آنها

توسعه شرکت های دانش بنیان در صنعت آب و برق

توسعه مدیریت دانش در صنعت آب و برق

– تقویت توان تولید کنندگان و پیمانکاران متناسب با فعالیت های صادراتی

– ایجاد ساز و کارهای مورد نیاز جهت برخورداری صادر کنندگان از تسهیلات بانکی و تضمین های بیمه ای

– حمایت از انتقال و بومی سازی فناوری های نو در جهت دستیابی به مزیت های نسبی

4-4) برنامه ها و اقدامات

1. توسعه پژوهش و فناوری در صنعت آب و برق:

– اجرای نقشه راه تحقیقات و توسعه 30 فناوری مورد نیاز

– تهیه نقشه راه تحقیقات و توسعه حداقل 10 حوزه فناوری نوین

توسعه مراکز رشد و توسعه فناوری مرتبط با طرح ها و ارتقاء اثربخشی آنها

– گسترش ارتباطات و فعالیت های علمی بین المللی

– تقویت صندوق حمایت از تحقیقات صنعت برق

توسعه تعامل و ارتباط با دانشگاه ها و اساتید در حوزه های تخصصی صنعت آب و برق

2. توانمندسازی منابع انسانی و ارتقاء مدیریت و زیرساخت های آن:

برنامه ریزی نیروی انسانی براساس تخصص گرایی، حرفه ای شدن، جوانگرایی با تاکید بر جذب نخبگان

– زیاد کردن بهره وری نیروی انسانی و اصلاح نظام جبران خدمات

– اجرای آموزش های مورد نیاز طرح صلاحیت حرفه ای

– زیاد کردن کمی و کیفی آموزشهای مدیریت و تربیت حداقل 500 مدیر جوان و کارامد

– به روزرسانی قطب های آموزشی قبلی و ایجاد قطب های تخصصی ـ آموزشی مورد نیاز

3. اصلاح ساختار و توسعه مدیریت:

ـ اصلاح ساختارهای سازمانی و بازآرائی شرکت های زیرمجموعه حسب نیاز با رویکرد چابک سازی، متناسب سازی و منطقی نمودن تشکیلات

– کم کردن تصدی گری و ساماندهی فعالیت های برونسپاری

– بازبینی و راحت سازی فرایندهای مرتبط با خدمات مشترکین و تقویت خدمات الکترونیکی

4. حمایت و پشتیبانی از صنایع آب و برق با رویکرد توسعه صادرات:

– توانمندسازی و حمایت از بخش غیردولتی صنعت آب و برق به عنوان موتور مهم توسعه کشور و ایجاد اشتغال و زیاد کردن تولید

– زیاد کردن صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی با نشانه ایجاد وقت جهت شرکت های مشاور و پیمانکاران و سازندگان و همچنین صنایع داخلی صنعت

– حمایت از سرمایه گذاری خارجی در صنعت آب و برق با ایجاد حلقه های واسط جهت تعریف بسته های سرمایه گذاری و ایجاد نهادهای توانمند داخلی جهت همکاری در سرمایه گذاری های مشترک

توسعه ارتباطات بین المللی بافایده با موسسات مالی، فنی و مدیریتی و انتقال دانش فنی از طریق همکاری های موثر با نهاد های جهانی

واژه های کلیدی: منابع | فناوری | مدیریت | برنامه | فناوری | مدیریت | ایجاد تعادل | برنامه ریزی | توسعه صادرات | مهارت های مدیریتی


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs